MENÜ

Előzz be!

Az influenza megelőzhető, ha egy-két alapvető szabályt betartunk.

Téli hónapokban mindannyiunknak ismerős a rossz közérzettel, végtagfájdalommal bedugult orral, torokfájással járó megbetegedés: vajon a tüneteket influenza vírus vagy nátha okozza?
Míg a náthát több száz, egymástól többé-kevésbé eltérő vírusféle okozza, addig az influenzát okozó vírusoknak három nagy csoportját különböztetjük meg. Ha a rosszulléted hírtelen fellépő magas lázzal kezdődik, mely teljesen ledönt a lábadról, szinte biztos lehetsz benne, hogy influenzás vagy. A vírusok cseppfertőzéssel terjednek, a láz mellett torok és fejfájást, izom-és ízületi fájdalmakat okoznak, súlyosabb esetekben járhat vele tüdőgyulladás, hörghurut is. A betegség akár egy-két hétig is eltarthat.

Az influenza kifekvését igen komolyan kell vennünk, hiszen veszélyes szövődményei is lehetnek egy félvállról vett, ki nem pihent betegségnek. A január, február, március a síelés és az influenza szezonja. Mindkét esetben leselkednek ránk veszélyek és mindkét esetben figyelemmel, következetességgel megelőzhetők. Ha kellő figyelmet fordítunk a prevencióra, könnyen elkerülhető a kényszerpihenő.

Hogyan óvhatod családod, kollégáid egészségét?

Az aktív, dolgozó emberként napunk legnagyobb részét kollégáink között töltjük. Legtöbben tömegközlekedéssel jutunk el a munkahelyünkre, így óhatatlan, hogy sok ember után érintjük a kapaszkodót, az ülést. Mikor beérünk, legyen első dolgunk az alapos kézmosás vagy a kézfertőtlenítő gél használata, hiszen a korokozók a kezünkről kerülnek a szánkba, szemünkbe, orrunkba.

Mivel munkahelyünkre, irodánkba be kell járnunk, nem tehetjük meg, hogy otthon maradjuk a járvány időszakában, - kivéve, ha érezzük magunkon az influenza jellegzetes tüneteit, ebben az esetben viszont alapvető, hogy nem megyünk kollégáink közé-, szellőztessük óránként az irodát legalább öt percig. Kollégáink üdvözlésekor kerülendő a kézfogás, ami egy ilyen időszakban érthető. Ha többen használnak egy telefon készüléket, asztalt vagy klaviatúrát érdemes fertőtlenítő kendővel mindenki után áttörölni. Otthonról vigyünk munkahelyünkre saját bögrét, poharat és evőeszközöket, ne használjuk a közös konyha edényeit. Figyeljünk arra, hogy napközben többször, alaposan mossunk kezet, sajnos az összes kilincset, korlátot, liftgombot nem törölgethetjük át. Amennyire lehet, kerüljük a zsúfolt helyeket (mozi, színház, bevásárlóközpontok).

Immunrendszerünket egészséges életmóddal és egészséges táplálkozással tudjuk leginkább támogatni. Otthonunk hőmérséklete ne haladja meg a 21°C fokot, viszont a páratartalma legyen magas, melyet párologtatással tudunk növelni; ha otthonunkban megfelelő a páratartalom a korokozók fertőzőképessége nagyban csökken, ám a száraz levegő kedvez szaporodásuknak.

A párologtatóba cseppentsünk eukaliptusz, teafa, kakukkfű vagy levendula olajat, ezek az illóolajak fertőtlenítik a szobát, nagyban csökkentik a kórokozók számát.

Aludjuk ki magunkat alaposan! Az egészségmegőrzés alappillére a pihenés és az elegendő alvás.

Figyelemmel, tudatosabb életmóddal sokat tehetünk egészségünk megőrzése érdekében, mivel ezt látják, tanulják tőlünk gyermekeink idővel nekik is ez a hozzáállás lesz a természetes!